https://open.spotify.com/track/3eOYmWvienEIgHJFAWE3ZD

Min hud brinner när du rör vid den.
 
Du läser poesi du skrivit för mig. Mina lakan är efter sex-knöliga och fläckiga av snus och diverse kroppsliga vätskor. Mestadels av din svett. Dina ben är varma men fötterna iskalla, de kilar sig in mellan mina liksom dina armar som ständigt drar mig intill dig; vill att jag ska ligga lite närmare. Som om vi inte ligger nära nog redan. Jag brukar inte tycka om att höra poesi läsas. Jag tycker att poesi lämpar sig bäst i tryckt form, för mig att läsa och tolka i min egen takt. Men när du läser det du skrivit förstår jag. Dina ord går rakt in i hjärtat, lämnar mig stum. När du för första gången berättade för mig att du skrev tänkte jag att det är det många som gör. Ungefär som jag själv, som endast ser skrivandet som ett verktyg för att få ordning och reda på det jag har i huvudet. Men att det du skriver skulle göra mig mållös hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Så när du har läst klart ligger jag tyst. Osäker på vad jag ska säga. Istället tar jag fram min mobil, öppnar en undangömd mapp i min Dropbox och bläddrar bland dokument med otydliga titlar. Öppnar ett på måfå innan jag visar det för dig. Jag visar i princip aldrig min poesi för andra, raderar ofta det jag skriver och vill helst inte ha med det att göra. Men för dig vill jag visa och när du berömmer vissa rader, formuleringar, fylls jag av värme.
 
Med dig visar det sig att jag kan prata om allt. Och kanske känner du detsamma. För du berättar om saker du vanligtvis inte pratar om med mig, säger du. Det visar sig också att du är mer lik mig än någon annan jag har träffat tidigare. Åtminstone speglar du de sidor av mig som jag helst gömmer undan i rädsla för att vara sårbar. Och jag tänker att jag är dum som sett förbi dig tidigare. Som inte har gjort tillräckligt med plats i mig för dig förrän just innan vi ska skiljas åt.
 
Resten av natten är en dimma. Jag faller in och ut ur sömn medan du drar mig intill dig, trycker dig mot mig, pussar mig sömnigt i nacken och för varje gång jag flyttar mig närmare min sida av sängen flyttar du efter. På morgonen när jag gör mig redo för att gå till jobbet skaver det i bröstet. Jag vet att jag kommer att sakna dig.
 
https://open.spotify.com/track/3eOYmWvienEIgHJFAWE3ZD 
0 kommentarer