9 maj

Promenerar på cykelvägen, som ligger jämsides Blå vägen, genom Hemavan och jag hör fågelkvitter men ser inga fåglar. Jag rör mig sakta framåt; försvagad av den här förbannade förbannade förkylningen som sedan en vecka tillbaka har hållit mig sömnlös och fyllt min hals med mängder av slem. Mer slem än jag vill tänka på. Jag ser snaps från Umeå, där vänner och bekanta ligger ute i solen och har det bra. Det är tydligen tjugo grader varmt där. Men här i Hemavan är det varmt också. Åtminstone de korta stunder när solen kikar fram bakom molnen. Då känns vinterjackan för varm. 
 
De sista dagarna här, innan alla lämnade, var de finaste. Jag hann inte njuta av solen i backen som alla andra, på grund av jobb, men mina dagar var bra ändå. Nätterna bäst. Långa samtal med den jag kom så nära de sista veckorna av säsongen. Den jag ibland fantiserar om att åka på romantiska weekendresor med. 
 
Detta virus, som förutom att suga livet ur mig, tycks även ha släckt min livsgnista. Jag känner mig ensam häruppe. Inte ens promenader på skaren med glad musik hjälper. Jag vill bara jobba, så att dygnens timmar fylls av någonting annat än längtan. Jag längtar bort. Jag vill hem till Umeå. Eller egentligen, Umeå känner jag mig ganska trött på. Ibland känns det som om jag kan staden innan och utan, jag känner alla dess skrymslen och vrår. Men i Umeå finns så många jag tycker om. Så många jag längtar efter att få krama om. Vill sitta på bibblan eller Bölesholmarna med Saga, klia henne i håret. Vill prata om killar och Kobra med Johanna. Vill äta chips i Rådhusparken med Alice. 
 
De senaste dagarna har jag spenderat timmar i telefon, pratandes med i princip alla mina vänner. I sommar kommer både Joen och Hampus att bo i Umeå. Det känns bra. Ingen av dem har funnits nära till hands under året och jag har saknat dem båda. Och så avundas jag Joen en aning. Han verkar ha det fint i Frankrike.
 
Men mest av allt längtar jag till juni. Kanske en av de bästa månaderna på året? Jag som alltid har avskytt våren kan knappt vänta tills sommaren är här. Jag kommer att åka söderut då, men hålla mig inom Sveriges gränser. Några dagar i Göteborg tillsammans med William och Lovisa och en sväng förbi Stockholm för att umgås med David är precis vad jag behöver. 
1 kommentar
Johanna

Killar och Kobra <3