17 mars

Det här var vi - 

Vi satt i bilen påväg mot Hemavan. Vår andra resa tillsammans. Den första var annorlunda, nervositeten låg som ett nästintill genomskinligt dis i bilen. Men inte den här gången. Den här gången var vi tystare, lugnare. Min hand i din igen, fast den här gången var den stilla, avslappnad.

Jag spelade Säkert!, Invasionen, Deportees, Trainspotters och Väärt för dig samtidigt som jag pratade med dig om gräsrotskulturen i Umeå. Om de kreativa, talangfulla krafter som finns i min hemstad. Du lyssnade uppmärksamt fast med ögonen fokuserade på vägen framför oss.

Utanför bilen: vinter. Det var en perfekt vinterdag. Snön gnistrade i solen och luften var kylig. Gradantalet på termometern inuti bilen minskade ju närmare vårt mål vi kom. När vi nådde Hemavan var den nere på -26.

Vi bodde i min familjs stuga i några dagar. Vi körde skoter, åkte skidor, eldade i vår gamla, stora, vackra kamin, rökte och hade sex. Mycket. Och vi turades om att vinna i schack. Världen bortom stugan tycktes till och med försvinna stundtals. Det var bara vi.

När vi åkte hem stannade vi till och med för att ha sex i bilen.

  

Det här är vi -

Du är i provinsen Hunan i Kina. I en stad jag inte ens kan uttala namnet på. Jag vet inte hur många dagar som har gått sedan jag senast hörde din röst. Istället spanar jag noggrant på din Instagram och Snapchat efter en uppdatering. Och ibland skriver vi till varandra på Facebook. Men ditt ansikte har jag inte sett på över en månad nu.

När vi senast sågs var du på besök hos mig i Hemavan. I min lägenhet. Det var bättre än det varit på flera veckor mellan oss. Kanske för att vi visste att vi inte skulle träffa varandra på flera månader. Kanske för att vi inte hade setts på veckor. Det bästa när du var här, var när vi dansade och sjöng tillsammans i köket. Lagom fulla båda två. Dina händer i mina och vi rörde oss i någon slags oregelbunden, underlig dans. Men det spelade ingen roll för det var bara du och jag. 

Jag mår bra. Bättre än vad jag hade trott att jag skulle göra. Jag trodde att jag skulle gå under; att jag skulle sakna dig mer än vad jag stod ut med. Men det går bra. Jag saknar dig men jag går inte under. Idag var första gången på länge som jag grät. Men jag grät för att jag saknade dig. Det är tomt utan dig.

 
0 kommentarer